חוה אלברשטיין (נולדה ב-8.12.1947) היא אחת היוצרות החשובות הפורות והמוערכות בזמר העברי, כאשר במהלך הקריירה שלה שנמשכת מעל ארבעה עשורים, הוציאה כ-60 אלבומים (שמונה מתוכם ביידיש). שיריה של חוה אלברשטיין הפכו כבר מזמן לנכסי צאן ברזל של המוזיקה הישראלית, ובהם שירי מחאה ("לונדון", "חד גדיא"), שירי ילדים ("דלת הקסמים", "מקהלה עליזה"), ושירים של ארץ הישראל הישנה והטובה ("משירי ארץ אהבתי"). במהלך הקריירה שלה זכתה חוה אלברשטיין להצלחה גדולה בארץ, והחל מאמצע שנות ה-90 היא זוכה גם להכרה והצלחה בזירה הבינלאומית.
הקריירה של חוה אלברשטיין התחילה בגיל 17 כשהיא שרה ומלווה את עצמה עם גיטרה בהופעה במועדון "החמאם" ביפו. כעבור זמן מה גילה אותה המלחין הידוע נחום (נחצ'ה) הימן, ועזר לה בצעדיה הראשונים בתעשיית המוזיקה בארץ. לאחר שחרורה מצה"ל הוציאה חוה אלברשטיין את אלבומה הראשון, "הנה לנו ניגון" (פרח הלילך) שכלל את שיר הנושא ואת השיר "פנס בודד". בשנות ה-60 וה-70 הוציאה אלברשטיין אלבומים רבים בהם מופיעים שירים שכתבו לה נעמי שמר, סשה ארגוב, אהוד מנור ויוצרים נוספים, אשר קיבעו את מעמדה כזמרת מצליחה. באותם ימים היא הקליטה גם כמה מהשירים המרגשים הקשורים לתקופה ובהם "לו יהי", "לכל איש יש שם", "הנעורים שבאו פתע אל סופם" ועוד.
ב-1975 הוציאה חוה אלברשטיין את האלבום המזוהה איתה יותר מכל, "כמו צמח בר", ובו שירים אישיים כואבים, ובהמשך הוציאה גם כמה אלבומי ילדים. יצירתה של חוה אלברשטיין בשנות ה-80 עברה לסגנון מחאתי אישי, אז הוציאה את האלבומים "מהגרים" (1986) ו"לונדון" (1989). בעשור הבא כתבה והלחינה את האלבומים "תיכף אשוב", "דרך אחת" ו"האהבה מאלתרת". באמצע שנות ה-90 החלה אלברשטיין להופיע מעבר לים, וזכתה להכרה והצלחה בינלאומית שנמשכה גם בשנות האלפיים עם צאת האלבומים, ","The Well "Foreign Letters", ואלבום האוסף "Crazy Flower: A Collection", שנכתבו כולם ביידיש.
ב-2004 זכתה אלברשטיין בפרס אקו"ם על תרומתה לזמר העברי, וב-2005 זכתה בתואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת ת"א. בתחילת 2007 יצאה אלברשטיין לסיבוב הופעות ראשון בארץ, לראשונה זה 7 שנים, וזכתה להצלחה גדולה. ב-2008 הוציאה את האלבומים "טבע האדם", ו"חוה אלברשטיין בהופעה" שתיעד את הופעותיה בסיבוב האחרון, ובכך זכתה בחזרה בתואר "זמרת מבצעת" לראשונה מאז שנות ה-80 והשלימה את הקאמבק שלה לחיקו של המיינסטרים הישראלי. |