הישראלי של גאגא | ||
תכירו את טל הרצברג, המפיק הישראלי שעבד עם ליידי גאגא על אלבומה האחרון, ואפילו מועמד על זה לפרס הגראמי הלילה | ||
|
||
היום בערב תעלה ליידי גאגא על במת טקס ה"גראמי" כדי לבצע לראשונה בהופעה חיה את להיטה החדש ומעורר המחלוקת "Born This Way". רגע אחרי, כשיכריזו שם על הזוכה הגדול בקטגורית "אלבום השנה" החשובה, יש סיכוי גדול מאוד שהיא גם זאת שתיקח את הפרס הנכסף, הודות לדיסק השני והמוצלח שלה"The Fame Monster", (עליו ועל שירים מתוכו היא מועמדת בחמש קטגוריות נוספות). מי שישמח לא פחות ממנה על ההישג, הוא אחד מהמפיקים המוזיקליים שעבדו אתה על האלבום. קוראים לו טל הרצברג והוא כמובן אחד משלנו. הרצברג בן ה41 נולד וגדל ברמת גן. את הקריירה המוזיקלית החל בלהקת "צופי תל אביב" ובמקביל חלטר בכמה להקות רוק שפעלו בסצנת הרוק התל אביבית. בהמשך שירת בתזמורת חיל האוויר בניצוחו של ננסי ברנדס ועם שחרורו החל לעבוד כנגן בס שכיר של כל האמנים הגדולים בארץ באותה תקופה, בהם מאיר בנאי, קורין אלאל ויהודה פוליקר. בגיל 22 החליט שמיצה את ארץ הקודש מבחינה מקצועית ועלה על מטוס ללוס אנג'לס, במטרה לשחק אותה ביג טיים גם באמריקה. אחרי לימודי קומפוציזיה ונגינה וקריירה קצרה כנגן חתונות ובר מצוות, הצטרף כחבר בלהקה של זמרת אמריקאית מצליחה בשם "בת' הארט" ויצא לסיבוב הופעות ארוך שכלל בין היתר חימום ללהקות כמו ה"סקורפיונס" ו"סאונדגארדן". הקשרים שיצר במהלך התקופה סדרו לו עבודות במגוון תפקידי הפקה באולפנים גדולים באל.איי, כחלק מצוות הפקה של חברת התקליטים "גפן/יוניברסל". בין הפרויקטים בהם לקח חלק: הפקת להיטים לאנריקה איגלאסיאס, כריסטינה אגילרה, מיסי אליוט ובריטני ספירס. עם האחרונה אף יצא לסיבוב הופעות מצליח כטכנאי סאונד ראשי. במהלך השנים היה מועמד יחד עם חבריו לפרס הגראמי כתשע פעמים, מתוכם זכה בארבעה! על השירים "Lady Marmalade" של אליוט, אגילרה ופינק, "A Thousand Miles" של ונסה קרלטון והלהיטים "Let's Get It Started" ו"Where Is The Love" של ה"בלאק אייד פיז". הרצברג באולפן עם בריטני ספירס
באולפן עם הליידי אני מדבר אתו בצהריי שבת, אחרי ערב ארוך של מסיבות באל.איי בהן בילה יחד עם חבר טוב שלו, עידן רייכל, שנמצא בעיר בענייני עבודה. בערב הוא כבר ילך לטקס מקדים של הגראמי והיום בערב (ראשון) הוא כמובן יישב בשורות הראשונות באולם בו יערך הטקס הראשי ויחזיק אצבעות לזכייה שלו ושל גאגא. החלק שלו ב"The Fame Monster", הכולל שמונה שירים בסה"כ, הוא העבודה על השיר "Speechless" אותו הפיק מוזיקלית יחד עם הכוכבת עצמה ורון פייר (מפיק בכיר בחברת יוניברסל). "בניגוד לשאר שירי האלבום שהיו באווירה דאנסית" מספר הרצברג, "ספיצ'לס" היה בלדת רוק פופ קלאסית שלמרות שלא יצאה כסינגל, עשתה הרבה רעש (היא אפילו הופיעה אתה בגראמי הקודם לצד אלטון ג'ון-נ.א), בגלל שהציגה צד אחר של גאגא שאנשים לא הכירו קודם. העבודה על השיר הייתה בדרך הכי מסורתית שיכולה להיות. בהתחלה היא ניגנה לנו אותה על הפסנתר באולפן ואז החל תהליך העבודה בו אנחנו יושבים וכותבים את התווים, מנגנים את זה לייב, מוסיפים תפקידים וגיטרות ועושים עיבוד לתזמורת". מאנקי ביזנס עוד אחד מהכוכבים הגדולים אתם הרצברג עבד צמוד בשנים האחרונות הוא ויל איי.אם, מנהגי להקת ה"בלאק אייד פיז", אתו עבד על שניים מאלבומי הלהקה היותר מצליחים עד היום "Elephunk" ו"Monkey Business" ועליו יש לו רק מילים טובות לומר, גם אם הוא לא הכי מתחבר לסאונד האלקטרו פופי ששוטף את מצעדי אמריקה בשנים האחרונות שהפיז הם ממאמציו הגדולים. "ויל עשה טרנספורמציה שמבחינתו היא מאוד נכונה. מנער הגטאות שעלה לגדולה בהיפ הופ ועד לכוכב הפופ שהוא היום. מעט מאוד אומני היפ הופ הצליחו לעלות לשלב הבא.אנחנו מכירים אישית ואני מכיר פחות או יותר את הקו המנחה של האישיות שלו . תמיד מחפש איך לעלות ל"נקסט לבל". את גודל הקונצנזוס סביב להקה כמו ה"בלאק אייד פיז" אתה יכול למדוד בעובדה שנבחרו להופיע במחצית ה"סופר בול" האחרון. עם כישרון כזה קשה מאוד להתווכח, גם אם לטעמי זה פחות אמיתי כמו פעם". הרצברג באולפן עם ויל איי.אם
לעוף על המיליון גאגא, ה"פיז" ובריטני הם כמובן לא הכוכבים היחידים אתם עבד הרצברג בעבר. במהלך השנים בילה לילות באולפן עם שמות כמו יו2, מרי ג'יי בלייג, סלין דיון, הראפר נלי וה"פוסיקט דולז". בשנה האחרונה עבד עם זמרת הארנ'בי המצליחה קישה קול על אלבומה הרביעי ובשבוע הבא יתחיל לעבוד עם התוכנית "אמריקן איידול" על הקלטת כל שירי המתמודדים החדשים באולפן בצורה מקצועית כחלק מתפקידו ב"יוניברסל". "בעונה החדשה החליטו בהפקה להקליט את הביצועים גם באולפן בצורה מקצועית, במקביל לביצוע לייב מהתוכנית ומיד אחרי כל תוכנית המוזיקה תעלה למכירה ב"אייטיונז". לצורך זה הקמנו שישה צוותי עבודה, שיקליטו קרוב למאה שירים במהלך העונה. הרוב אומנם קאברים, אם כי יש מצב גם לשירים חדשים פה ושם". במקביל לעבודתו ביוניברסל, הרצברג הוא גם הבעלים ומגלה האמנים של חברת תקליטים קטנה הנושאת את שמו ומשתייכת לקבוצת "גפן". אחת ההחתמות שלו שהוא הכי גאה בהן היא אוריאנטי, הגיטריסטית האוסטרלית, שהתפרסה כמי שעבדה עם מייקל ג'קסון לפני מותו. הסינגל שלה "According To You" היה אחד הלהיטים הגדולים באמריקה בשנה שעברה, כשרק יום קודם לשיחתנו התבשר על מכירות חוקיות של קרוב למיליון וחצי עותקים שלו עד כה ועל תואר דיסק פלטינה לאלבום ממנו הוא לקוח. בקרוב השניים יתחילו לעבוד על אלבום נוסף והרצברג יותר ממרוצה ,"כי בשוק המוזיקה של היום, אם אלבום ראשון לא מצליח, מעיפים את האומן טיק טק". דודו אהרון פינת הוליווד מלבד הקלטות הבס באלבום הראשון של עופר מאירי ופרויקט "מטרופולין" (באמצעות התכתבות במייל), לא עבד הרצברג עם אומנים ישראליים כבר קרוב לעשרים שנה. עכשיו זה הולך להשתנות, כשאחד הפרויקטים הראשונים בהם הוא מעורב עם ארץ הקודש היא תוכנית הריאלטי החדשה והמדוברת "לה לה לנד" שתשודר בקרוב ב"יס" וצילומיה הסתיימו בשבוע שעבר. הרעיון הכללי של התוכנית לדבריו של הרצברג הוא "קומבינציה של טירונות הוליווד יחד עם 'האח הגדול'. "לקחו שישה אמנים ים תיכוניים ברמת הצלחה כזאת או אחרת מישראל, שמו אותם בבית אחד והעבירו אותם טירונות מזורזת שלאחריה יוכלו לזכות בהפצה של סינגל שלהם בעולם בחסות חברת התקליטים "גפן". התפקיד שלי היה לעשות את ההכנות המוזיקליות לקראת האודישנים שלהם שכוללים מלבד הקלטות שירים בארבעה סגנונות שונים, גם הופעה מצולמת בה נכח רון פייר יושב ראש 'גפן', שבשבועות הקרובים יבחר מי האמן שהוא רוצה לשחרר לו את הסינגל". לדבריו לא הכיר קודם חומרים של אף אחד מהזמרים שהגיעו לתוכנית (בהם דודו אהרון, אביהו שבת, ג'ולייטה ואלון דה לוקו), אבל אחרי חודש במחציתם גם הוא וגם המפיקים המקומיים שעבדו אתם גילו אצל כל אחד פוטנציאל וכשרון שאפשר להתאים לשווקים מסוימים בעולם בעזרת הפקה מוזיקלית נכונה. גם על המוזיקה המזרחית הנוכחית ששולטת בשוק המקומי יש לו להגיד רק מילים טובות." בתכלס זה נהפך למיינסטרים פופ. הנה אפילו היום בישראל, הרחוקה חצי עולם מהוליווד, יש למפיקים המקומיים את אותם הכלים שכלים שעומדים לרשות המפיקים של ליידי גאגא ובאמת אתה שומע שיפור בולט מאוד באיכויות של ההקלטה וההפקה ולטעמי גם בכתיבה, לאו דווקא בכתיבה המסורתית, אלא בחיבור של סאונד הפופ הבינלאומי לז'אנר הים תיכוני, שהופך את זה ליותר נגיש לכולם. |
||