![]() |
||
מכת בכורות | ||
גיא ניב חוזר אל אותם אמנים שהוציאו אלבומי בכורה בוסריים, חסרי כיוון או סתם בינוניים שלא נתנו שום רמז על הקריירה המפוארת שתגיע לאחר מכן | ||
|
||
![]() |
||
בשנות ה-90 דפש מוד התפתחה ללהקה שמשלבת טקסטים על דת, אהבה מנוכרת ושאר רבדים אפלוליים יחד עם לחנים אגרסיביים של רוק והשפעות אלקטרוניות, אבל כל זה קרה לה רק אחרי האלבון הראשון. Speak&Spell שיצא ב-1982 נחשב היום בעיני מעריצי הלהקה כאחד מאבות ז'אנר הסינת-פופ, אולם בזמן אמת האלבום היה מאוד לא מוערך, אפילו בעיני הלהקה עצמה. הוא כולל פופ קונבנציונלי מאוד, והצליל הכבד של הקלידים המתוכנתים נשמע מיושן כבר אז. דייב גאהן, אם להודות על האמת, מאנפף ומזייף רוב הזמן וגם המסרים שבטקסטים (מסיבות, אהבה, מועדונים) די עלובים. הוא אמנם כלל את השיר שהפך לאחד מזוהים עם הלהקה Just can't get enough– אבל מרגיש גם היום כמו יורו דיסקו של אירווזיונים יותר מאשר אלבום של אחת מהלהקות המעניינות יותר שפועלות בעשורים האחרונים. ג'ניס ג'ופלין – (Big Brother&The Holding Company (1967 פיית' נו מור – (We Care a Lot (1985 מעטים מכירים את שני האלבומים הראשונים של פיית' נו מור, ובצדק. כשמאזינים לאלבום הבכורה של הלהקה, קשה להאמין שזה אותו הרכב שאנחנו מכירים היום. ובכן, כנראה בגלל שזה לא: הסולן כאן הוא צ'אק מוסלי, ששר בדיוק ההיפך ממייק פאטון שיחליף אותו בתפקיד כמה שנים מאוחר יותר – לעומת הוורסטיליות האינסופית של פאטון שיכול לשיר כל סגנון מוזיקה (כולל כמה שהוא המציא בעצמו), מוסלי נשמע מונוטוני, מחוץ לסולם, חסר צבע וייחוד. גם הסאונד הכללי של הלהקה מזכיר יותר את פאבליק אנמי מאשר את הקולאז' שמתקיף את כל החושים ב-Angel Dust, וערבובי הז'אנרים המפורסמים נוכחים כאן ברמיזות בלבד. שיר הנושא אמנם הפך להימנון של הלהקה, אבל התמונה הכללית רחוקה מלהיות מרשימה כמו העוצמה שבה הפאזל יתחבר עם התוספת של החתיכה הפאטונית החסרה. ג'נסיס – (From Genesis To Revelation (1969 האלבום הזה, שיצא כשפיטר גבריאל וחבורתו היו בסך הכל בני 18, רחוק מאוד מלהיות הגאונות הפרוג-רוקית שג'נסיס תפתח בהמשך עם יצירות מופת כמו Foxtrot או Selling England. במהלך ההקלטות הוחלף המתופף, ומה שיצא ללהקה הבריטית היה מין אוסף שירי פופ מתקתקים נוסח הבי-ג'יז. למרות ההכרזה על התקליט כ"אלבום קונספט", ניכר שחברי ההרכב עדיין מגבשים את הצליל שלהם והפוטנציאל האמיתי של הלהקה רחוק מלבוא כאן לידי מימוש. האלבום הניב מכירות חלשות וביקורות גרועות, למרות שהוצא במהלך השנים מספר פעמים תחת שמות שונים בכל מיני רה-אישוז שניסו לחלוב עוד קצת את מעריצי הלהקה. האלבום השני של ג'נסיס, Tresspass, כבר הניח את היסודות לאלבומי המופת של הלהקה משנות ה-70 – קטעים ארוכים, אופראיים לעתים, תזמורים מורכבים ומלודיות מהפנטות ואפלות – אבל שום דבר מזה לא נמצא בתקליט הראשון. רד הוט צ'ילי פפרס – (The Red Hot Chili Peppers (1984 האלבום הראשון של הפפרים הוא מבוכה כוללת ללהקה שאחראית על כמה אלבומים מעולים שהגיעו בהמשך. הכיוון הכללי של פאנק-מטאל והכלאותיו אמנם נמצאים כאן, אבל למרות שההתכה של גיטרות כבדות עם באס דומיננטי בגרוב של ראפ אלטרנטיבי הייתה נועזת, התוצאה הכוללת לא התחברה למשהו שלם. יכול להיות שבמידה רבה זה נבע מהעובדה שההרכב עדיין לא גובש סופית, ושניים מהמוזיקאים שהקליטו אותו (המתופף קליף מרטינז והגיטריסט ג'ק שרמן) לא המשיכו לעבוד עם הלהקה. בסיכומו של עניין, מה שיצא זה הרבה ראפ משעמם שחוזר על עצמו וייקח כמה שנים טובות עד שקידיס יצליח להיפטר ממנו. עמיר לב- רוצה לראות אתכם במקומי (1991) |
||